Anadolu Isuzu Ar-Ge Merkezi
Anadolu Isuzu Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş. (AIOS); Anadolu Grubu, Isuzu Motors Ltd. ve Itochu ortaklığında halka açık bir anonim şirkettir. Ana faaliyet alanı orta ve hafif segment kamyon, kamyonet, küçük otobüs, otobüs ve pick-up sınıfındaki ticari araçların tasarımı, üretimi ve pazarlanmasıdır.



Anadolu Isuzu'nun deneyimi ve birikimi, 1965 yılında kamyonet ve motosiklet üretimine başlayan Çelik Montaj'a dayanmaktadır. 1986 yılına dek Skoda pick-up üretimini sürdüren şirket, 1983'de Isuzu ile lisans anlaşması imzalayarak, 1984 yılında İstanbul Kartal'daki fabrikasında, Isuzu hafif kamyon üretimine başlamıştır. Anadolu Isuzu’nun otobüs üretimi, 1987 yılında başlamıştır. Anadolu ISUZU, otomotiv sektöründe Türkiye’nin ilk Japon ortaklı şirketidir. Bu ortaklık ve işbirliği, 1984 yılından günümüze devam etmektedir.
Anadolu Isuzu, Temmuz 1999'da Gebze Şekerpınar'da, 230.000 m2 açık, 78.500 m2 kapalı alan üzerine inşa edilmiş olan, yeni ve modern fabrikasına taşınmış, Ağustos 1999'dan itibaren kamyon ve otobüs üretimini yeni fabrikasında gerçekleştirmeye başlamıştır.
2009 yılına kadar tasarım ve ürün geliştirme konularındaki çalışmalarını Mühendislik Müdürlüğü çatısı altında sürdüren Anadolu Isuzu, 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında Ar-Ge Merkezi olmak için Nisan 2009’da T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na başvuruda bulunmuş, yapılan inceleme ve değerlendirmeler sonucu 3 Haziran 2009 tarihinden geçerli olmak üzere Ar-Ge Merkezi belgesi almaya hak kazanmıştır.
Ar-Ge faaliyetlerine artan hızda devam eden Anadolu Isuzu, 2015 yılındaki yatırımı ile yeni ve modern Ar-Ge Merkezi binasına geçiş yapmıştır. Bu sayede yeni test merkezleri, prototip atölye ve ofis alanları ile toplamda 6220 metrekare kapalı alanda Ar-Ge faaliyetlerine devam etmektedir.
Ar-Ge Merkezi geçmişten günümüze 20’nin üstünde, Tübitak ve uluslararası destekli proje başvurusu gerçekleştirmiştir. Ar-Ge merkezi faaliyetleri ışığında üniversitelerle işbirlikleri, patent, tasarım tescil, yayın/sunum çalışmaları artarak devam etmektedir.
Anadolu Isuzu Ar-Ge Merkezi endüstriyel tasarımdan, satışa hazır ürüne kadar gerekli tüm fonksiyonları bünyesinde bulundurmaktadır.
2015 yılı itibariyle tamamlanan yeni Ar-Ge Merkezi ile beraber yeni test ve analiz imkanları da devreye alınmıştır. Anadolu Isuzu Ar-Ge Merkezi 20 m. uzunluğunda iklimlendirme (-40/+65°C) test odası, pendulum çarpma testi, 18 m. uzunluğunda araçlar için stabilite testi, tek eksenli hidrolik komponent yorulma testi, SORT (standartlaştırılmış yakıt tüketim) testi, NVH (gürültü ve titreşim) , TASE (termal ve aerodinamik), araç dinamiği, yol, fren ve performans testlerini test merkezinde barındırmaktadır. Aynı zamanda Ar-Ge Merkezi test ve analiz olanaklarını sektörde ihtiyacı olan tüm firmalara dış hizmet olarak da sunmaktadır.
Anadolu Isuzu Ar-Ge Merkezi, inovasyonu daima önde tutarak genç, dinamik ve yenilikçi ekibi ile, tasarladığı ürünlerde müşterilerine en yüksek değeri sağlayan, doğaya saygılı ve uluslararası arenada ülkemizi en iyi şekilde temsil eden ve geleceğe yön veren ürünler sunmaya devam etmektedir.
Anadolu Isuzu, her dönem Ar-Ge’ye yatırımını sürdürmüştür. 2009 yılında Ar-Ge’ye ayrılan pay firma cirosunun %1,21’i olarak gerçekleşmiştir. 2009 yılından bu yana ise bu oran %2’lere kadar yükselmiştir. Anadolu Isuzu, Ar-Ge Merkezini finansal ve insan kaynağı olarak sürekli güçlendirmeyi hedeflemektedir. Çalışan arkadaşların uzmanlıklarını destekleyici eğitimler ve üniversitelerle işbirlikleri yapılmaktadır. Destekli proje, yazılı/sözlü yayın, tasarım tescil, faydalı model ve patent başvurularını arttırmaya yönelik teşvik mekanizması 2015 Ocak ayından itibaren uygulanmaya başlanmıştır. Ülkemizin ve Anadolu ISUZU’nun Ar-Ge niteliğini, ekonomik gücünü ve teknolojik düzeyini arttıracak projeler gerçekleştirmek başlıca hedefimizdir.
Anadolu Isuzu Ar-Ge ve Test Hizmetleri
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (BSTB) tarafından 2009 yılında Ar-Ge Merkezi olarak belgelendirilen Anadolu ISUZU Ar-Ge Merkezi 2015 yılında yeni binası ile imkan ve kabiliyetlerini ilerletmiş, bu imkan ve kabiliyetler çerçevesinde firma dışı hizmetler verebilme yolunda önemli adımlar atmıştır. Anadolu ISUZU’nun firma dışı Ar-Ge ve test hizmetleri yetkinlikleri aşağıda verilmiştir:
1. ECE R 66 ANALİZİ
Anadolu ISUZU Ar-Ge Merkezi’nde ECE R 66 regülasyonuna göre tanımlanmış olan devrilme analizi bilgisayar ortamında tüm araç modeli hazırlanarak yapılabilmektedir. R 66 regülasyonu kapsamında Ar-Ge merkezi yetkinlikleri ve bu yetkinliklere bağlı adımlar aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.
Adımlar | |
---|---|
Yetkinlikler (Tüm araç modeli FEM analizi) |
Tüm araç için sonlu elemanlar devrilme modelinin (FEM) hazırlanması |
Sonlu elemanlar analizinin (FEA) yapılması | |
Gerekli durumlarda yeni model revizyonları ve iterasyonlar | |
Devrilme analizi sonuçlarının raporlanması | |
ECE R66 regülasyon sertifikasyonu için analiz raporunun hazırlanması |


2. ECE R 58 (RUPD) & ECE R 93 (FUPD) ANALİZLERİ
Ar-Ge Merkezi’nde ECE R 58 arkadan çarpmaya karşı koruma sistemleri (RUPD) ve ECE R 93 önden çarpmaya karşı koruma sistemleri (FUFD) regülasyonlarına göre bilgisayar ortamında sonlu elemanlar analizleri yapılabilmektedir.
Adımlar | |
---|---|
Yetkinlikler (Sonlu Elemanlar Analizleri) |
RUPD ve FUPD sistemleri için sonlu elemanlar modellerinin (FEM) hazırlanması |
Sonlu elemanlar analizinin (FEA) yapılması | |
Gerekli durumlarda yeni model revizyonları ve iterasyonlar | |
FEM Analizi sonuçlarının raporlanması | |
ECE R58 ve ECE R93 Analiz raporlarının hazırlanması |




3. ECE R 107 STABİLİTE TESTİ
Ar-Ge Merkezinde ECE R 107 regülasyonu kapsamında araçların stabilite testi yapılabilmektedir. Aracın stabilite davranışı kararlılığı yüklü durumda yatay düzlem ile 28° açı yapacak şekilde devrilmeden stabil kalabilmesi şeklinde tanımlanmıştır. Ar-Ge Merkezindeki platform özellikleri tabloda verilmişitir.
Rijit platform boyutları | 14000 mm x 3500 mm |
Silindir sayısı | 3 Adet |
Silindir kuvveti | 20 Ton (Tek silindir için), Toplam: 60 Ton |
Piston stroğu | 1000 mm |
Maksimum kaldırma açısı | 28 Derece |

4. ECE R 29 TESTİ
Kamyonlar için kabin dayanımı gereksinimleri ECE R 29 regülasyonu içerisinde belirtilmektedir. Ar-Ge merkezinde ECE R 29 regülasyonu çerçevesinde kabin önden çarpma (pendulum) testi ve kabin tavan dayanımı testleri yapılabilmektedir.

Rijit plaka ebatları (bxh) | 2500 x 850 x kalınlık 100 mm |
Sarkac kol uzunluğu (L) | 3895 mm |
Sarkac kolları arası uzaklık (f) | 1000 mm |
Max. Çarpışma Enerjisi | 55 kj |
---|---|
ECE R 29 Regülasyonu Seviyesi Uygunluğu | |
ECE R29-02 Test A - Önden Çarpma (Frontal Impact) Test B - Tavan Dayanımı (Roof Strength) |
|
ECE R29-03 Test A - Önden Çarpma (Frontal Impact) Test B - Tavan Dayanımı (Roof Strength) |


5. KLİMATİK ODA
-40 °C ve +65 ˚C sıcaklık aralığında iklimlendirme olanağı sağlayan klimatik odanın teknik özellikleri ve test yetkinlikleri aşağıda özetlenmiştir.
Kabin Özellikleri |
-40 °C / +65 ˚C arası sıcaklık kontrolü (± 0.5 ˚C hassasiyet) |
% 10 / 90 arası bağıl nem kontrolü (± %5 hassasiyet) |
Isıtma/Soğutma hızları (≥ 0.5 ˚C/dk) IEC60068-3-5 |
Taze hava besleme sistemi (maks 1000m3/s) |
Egzoz tahliye sistemi |
-20 ˚C ‘de 60kW ısı yükü ile stabil çalışma |
İç ölçüler 19.7 x 5 x 5m |
Araç giriş kapı ölçüleri 4 x 2.8 m |
Kabin içi 380/220 V güç girişleri |
Test Yetkinlikleri |
Araç ısıtma (kalorifer) performans testleri ( ≤ 0 ˚C) |
Araç klima performans testleri ( ≥ 25 ˚C) |
595/2009/EC regülasyonuna göre Addblue çözünme testi (-18/-10 ˚C) |
Cold Start Testi (Soğuk çalıştırma testi) (-40 °C /-20 ˚C) |
Frigofirik dorse testleri ( ≥ 0 ˚C) |
Demist & Defrost Testleri |


6. SORT YAKIT TÜKETİMİ TESTLERİ
SORT ( Standardized On Road Tests Cycles) prosedürü çerçevesinde araçların yakıt tüketimi ölçümleri ve raporlandırmaları onaylı kuruluş raporu ile yapılabilmektedir. Ölçüm cihazı teknik özellikleri ve yetkinler şöyledir:




7. SERVO HİDROLİK TEST SİSTEMİ
Ar-Ge Merkezinde tek eksenli servo kontrollü test sistemi ile çeşitli komponentlerin / sistemlerin yorulma ve ömür testleri yapılabilmektedir. Servo hidrolik sistemin teknik özellikleri ve yetkinlikleri tabloda özetlenmiştir.
Yük Kapasitesi | 15 kN |
Sistem Basıncı | 280 Bar |
Nominal Strok | ± 125 mm |
Plate Boyutu | 4000 mm x 5000 mm |
Maksimum Frekans | 5 Hz (± 3 mm) |
Test Yetkinlikleri |
Tek eksenli tüm yorulma testleri |
Statik basma testler |
Hıza bağlı basma testleri |
Deformasyon içeren parça testleri |


8. ALFA KABİN
Ar-Ge Merkezi’inde iki adet Alfa Kabin bulunmaktadır. Her iki kabin çok fonksiyonlu olarak kullanılarak, ses izolasyonu sağlamak amacı ile kullanılan malzemelerin, akustik performansını değerlendirilebilmektedir. Bir Alfa Kabin tek başına kullanıldığında ses yutma özelliği olan malzemelerin “Ses Yutum Katsayısı” değerini ölçülebilmektedir. İki Alfa Kabin bir ara parça yardımı ile birleştirildiğinde ise bu ara parça üzerine yerleştirilen test numunesinin “Ses İletim Kaybı” değeri ölçülebilmektedir. İki ayrı Alfa Kabinin yalnız ve birlikte kullanılması durumunda, ölçüm cihazlarının teknik özellikleri aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.

Ses Yutum Katsayısı Ölçümleri İçin Kullanılan Alfa Kabinin Teknik Özellikleri (Alfa Kabinin Tek Oda Olarak Kullanılması) |
400Hz-10.000Hz aralığında ses yutumu ölçebilmektedir. |
Alfa Kabin içerisinde farklı mikrofon lokasyonları arasındaki ses basınç değişimi ±0,5 dBA aralığındadır(Kabin içerisinde homojen bir ses dağılımı vardır). |
Yüzey alanı 0,8m2 - 2m2 aralığındaki malzemelerin Ses Yutum Katsayısı ölçümlerini yapabilmektedir( optimum alan 1,2m2). |
Alfa Kabin Boyutları(Bir adet kabin için):
Dış Ölçüler : 3170mm x 2290mm x 2030mm Kabin İç Hacmi : 6,44 m3 Kabin Yüzey Alanı : 22,2 m2 |
Ses İletim Kaybı Ölçümleri İçin Kullanılan İkiz Alfa Kabinin Teknik Özellikleri (İki Alfa Kabinin Birleştirilerek İki Oda Olarak Kullanılması) |
500 Hz frekansında 50dB ses yalıtımına kadar ölçüm yapılabilmektedir. |
1000 Hz frekansında 50dB ses yalıtımına kadar ölçüm yapılabilmektedir. |
Her bir Alfa Kabin içerisinde farklı mikrofon lokasyonları arasındaki ses basınç değişimi ±0,5 dBA aralığındadır(Her bir Kabin içerisinde homojen bir ses dağılımı vardır). |
Alfa Kabinlerin birleştirildiği yüzeyde bulunan ara bölmenin açıklığı 0,5 m2 dir(test numunesi boyutu). |
Alfa Kabin Boyutları(Bir adet kabin için):
Dış Ölçüler : 3170mm x 2290mm x 2030mm Kabin İç Hacmi : 6,44 m3 Kabin Yüzey Alanı : 22,2 m2 |